کمپرسور کولر خودرو معرفی کلی
می توان گفت کمپرسور کولر هسته سیستم سرمایشی داخل کابین خودرو است.
کمپرسور کولر از سیلندر و پیستون تشکیل شده است، هنگامی که برای روشن کردن کولر خودرو دکلمه
AC را فشار می دهید کمپرسور شروع به کار می کند.
وظیفه کمپرسور این است که گاز خنک کنده کولر را به صورت متراکم و فشرده به کنداکسور برساند.
نیروی انتقال گاز خنک کننده، از منبع گاز خنک کننده به کندانسور را تسمه دینام موتور تامین می کند.
کمپرسور کولر خودرو
طرز کار کمپرسور
به طور کلی کمپرسور گاز خنک کننده را بعد از عبور از شیر انبساط و کاهش فشار گاز به کندانسور انتقال می دهد
کاهش فشار باعث می شود گاز خنک کننده به شکل مایع و گاز در می آید و به اواپراتور می رسد.
در اوپراتور بخشی از خنک کننده که به صورت مایع درآمده است دوباره تبخیر و به صورت گاز در می آید.
این عمل تبخیر دوباره برای تنظیم فشار و ایجاد خنکی انجام می شود.
خنکی ایجاد شده در لوله های اواپراتور به وسیله فن به داخل کابین خودرو هدایت می شود.
سپس گاز دوباره به کندانسور باز می گردد و این روند ادامه پیدا می کند.
به طور کلی وظیفه کمپرسور ایجاد روند انتقال خنک کننده به اوپراتور و بازگشت آن و دوباره انتقال آن را انجام می دهد.
قطعات داخلی کمپرسور کولر نیز به صورت مجزا موجود می باشد ، که شامل موارد زیر می باشد :
بوبین (سیم پیچ) کمپرسور
پولی کمپرسور
کلاچ کمپرسور
شیر فلکه کمپرسور
کمپرسور کولر خودرو
کولر خودرو یکی از تجهیزات ضروری و پر کاربرد در فصل گرم سال است که نبود آن می تواند کیفیت رانندگی
را کاهش دهد و احتمال تصادف را نیز افزایش دهد. سیستم تهویه یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در
صنعت خودروسازی است که عملکرد نسبتاً ساده ای دارد. و تمامی سیستمهای تهویه با خنک کردن کابین
و حذف رطوبت شناخته میشوند.
تجهیزات ضروری
کولر خودرو یکی از تجهیزات ضروری و پر کاربرد در فصل گرم سال است که نبود آن می تواند کیفیت رانندگی
را کاهش دهد و احتمال تصادف را نیز افزایش دهد. سیستم تهویه یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در صنعت
خودروسازی است که عملکرد نسبتاً ساده ای دارد. و تمامی سیستمهای تهویه با خنک کردن کابین و حذف
رطوبت شناخته میشوند.
سیستم های خنک کننده
سیستم های خنک کننده خودرو یکی از موارد مورذ استفاده در اتومبیلها است. که از اجزای مختلفی تشکیل شده که مهمترین آن کمپرسور است.
کمپسور نقش اصلی آن، به گردش درآوردن گاز مبرد است.
داخل سیستم کولر خودرو گاز مبرد قرار گرفته و این گاز به دلیل دمای پایینی که دارد، با گرفتن دمای محیط، تبخیر شده و فضا را خنک میکند.
آشنایی
در ادامه با کمپرسور کولر خودرو آشنا می شویم و متوجه می شویم که کمپرسور نوعی پمپ است که به نوعی قلب مجموعه نیز گفته می شود.
دستگاه کمپرسور از مهم ترین تجهیزات رفاهی خودروها که امروزه بسیار کاربردی شده است .کولر خودرو یا
همان سیستم تهویه مطبوع است که همزمان با تغییرات اقلیمی جدید و گرم تر شدن زمین، نیاز به آن
در سالهای اخیر بیش از پیش احساس می کنیم. در ادامه قصد داریم تا با آشنایی کمپرسور و تمام
سوالات شما را نسبت به این نوع کمپرسور برطرف کنیم، با تیم مجرب سرما ریزهمراه باشید.
کمپرسور کولر خودرو چیست؟
همانطور که می دانید، کمپرسور به عبارتی متراکم کننده از انواع دستگاه های مکانیکی می باشد که از یک یا چند سیلندر و پیستون تشکیل می شود. کمپرسور کولر در موتور خودرو، هوا را گرفته و از طریق سوپاپ، به داخل سیلندر وارد می شود.
سرمای ایجاد شده از طریق لولهها به اوپراتور رسیده و به وسیله فن، وارد کابین خودرو میشود.
در حقیقت باید گفت که کمپرسور کولر خودرو به شکلی فرایندی است که در کولر اتفاق میافتد. این قطعه باعث می شود گاز خنک کننده را از اوپراتور به کندانسور بیاورد و دوباره پس از طی مسیر به اوپراتور باز گرداند.
این تغییر عموماً باعث افزایش دمای سیال میشود که با استفاده از این گاز داغ، و طی کردن چند فرایند دمای محیط را کاهش میدهد.
قطعات تشکیل دهنده کولر خودرو عبارت اند از:
همان طور که در مطالب بالا گفته شد کمپرسور یک پمپ است که وظیفه انتقال گاز سرد را در کولر
برعهده دارد و به نوعی قلب مجموعه نامیده میشود. این قطعه از طریق تسمه به میل لنگ موتور
خودرو متصل می شود و ماده سردی که در هنگام دمای گاز کم از آن خارج می شود اواپراتور
را نیز افزایش میدهد. نکات مهمی که معمولا خودروسازان باید به آن توجه کنند این است که باید
اندازه کمپرسور و وزن آن متناسب با کلیت خودرو و کولر باشد.
کندانسور
کندانسور یا چگالنده نوعی رادیاتور است که وظیفه این قطعه در کولر به نوعی خارج کردن هوای
گرم از فضای کولر و تبدیل شدن گاز سرد موجود است. کندانسور گرمای جذب شده را توسط اوپراتور
گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال میدهد. مایع خروجی کندانسور،
با توجه به دمای پایین خود، وظیفه خنککاری را بر عهده دارد.
کپسول خشک کننده کمپرسور کولر خودرو
این قطعه نوعی خشک کننده است که با استفاده از یک ماده شیمیایی رطوبت را جذب میکند.
کپسول خشک کننده در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع می کند.
سوئیچ
این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن نمودن کولر را بر عهده دارد که با شکلهای
متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد معمولاً یک LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این
سوئیچ را نمایش میدهد لازم به ذکر است در بعضی از خودروهای روز دنیا این قطعه حذف گردیده
و سیستم تهویه همراه با روشن نمودن خودرو به حالت فعال درمیآید و فقط دما بایستی تنظیم گردد.
نقش کمپرسور در صنعت ساختمان و تاسیسات
فن کولر وظیفه به جریان انداختن هوا را دارد که معمولا با توجه به نوع فن در خودروها متفاوت است.
به طور کلی هوایی که فن به داخل کابین منتقل میکند یا از هوای بیرون تغذیه میشود و یا اینکه از روی کندانسور گرفته میشود.
شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط بهکارگیری آنها متفاوت است، در صورتی که یک
سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش
فشار قطع و وصل خواهد شد. در غیر این صورت فن بهصورت دائم کار و همراه با استارت سیستم
تهویه مطبوع وارد مدار میشود.
سیم کشی
سیم کشی وظیفه انتقال اجزای مرتبط با کولر خودرو و نیز برق رسانی را برعهده دارد.
لازم به ذکر که خودرو های جدید معمولاً فرمانهای آن ها توسط ECU و به وسیله درخت سیم اصلی خودرو انتقال داده میشوند.
رسیوردرایر
رسیوردرایر بهعنوان منبع ذخیره گاز مبرد عمل میکند.
معمولاً قطعه رسیوردرایر دارای یک پرشرکنترل (مانوستات) میباشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، بهطور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید.
همچنین بر روی این قطعه، شیشهای وجود دارد. که این امکان را به ما میدهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.
نگهداری از کمپرسور کولر خودرو
فیلتر هوای خودرو را حتما تعویض کنید چرا که فضای کولر باعث رشد سریع قارچ بوده و در صورت کثیف
بودن فیلتر هوا و عدم تصفیه مناسب هوا قطعاً بیماریهای تنفسی در انتظارتان خواهد بود. اگر از خودروی
زیر ۶ سیلندر استفاده میکنید، باید بدانید که با روشن بودن کولر قدرت موتور کاهش پیدا میکند.
پس باید با دور موتور پایین حرکت کنید و ازچند کیلومتری سرعت خود را مخصوصا در مسیرهای طولانی کم کنید.
کمپرسور کولر خودرو در شیب دچار مشکل می شود و بهتر است که در ترافیکهای سنگین و یا
شیبهای تند ترجیحا کولر را خاموش کنید. سیستم کولر خودرو را بدون گاز یا با گاز کم روشن نکنید.
در صورت مشاهده هر گونه کاهش اقدام به تامین آن نمایید.
شارژ کولر
با شروع شدن فصل تابستان برای شارژ مجدد گاز کولرکمپرسور کولر خودرو باید به تعمیرگاه ها یا
مراکز خدماتی خودرو مراجعه کنیم. شارژ کولر خودرو بهمعنی پر کردن ظرفیت مخزن سردکننده است.
مانند روغن موتور، گاز سردکننده سیستم تهویه نیز پس از مدتی کمتر میشود، در صورتی که این
مقدار کاهش قابل توجهی داشته باشد، باید به دنبال نشتی احتمال در ارتباطات کلی سیستم بود.
گاز کولر معمولاً از نوع R۱۲۳a است و پس از مدت زمانی در حدود ۲ سال این گاز تخلیه شده و باید مجدداً شارژ شود.
لازم است نسبت به این نکته دقت لازم را به خرج دهید زیرا اگر کولر بدون این گاز (حتی با مقدار کم از این گاز) روشن شود، نمی تواند به درستی عمل خنک کنندگی را انجام دهد.
در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید برای تعمیر کولر خودرو اقدام کنند:
– روشن نشدن کولر خودرو
– عدم خنک کنندگی کولر
– یخ زدن اواپراتور و لولهها
– بوی نامطبوع از کولر
– عمل نکردن کمپرسور
– سخن پایانی
همان طور که در مطالب بالا گفته شد یکی از مهم ترین تجهیزات رفاهی که جنبه عمومی پیدا کرده
سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو هاست کمپرسور کولر خودرو که همزمان با تغییرات اقلیمی جدید
و گرم تر شدن زمین، نیاز آن در سال های اخیر بیش از پیش احساس می شود. گرمای شدید خیلی
زود راننده و دیگر سرنشینان خودرو را عصبی میکند. عصبی شدن راننده ممکن است بر کیفیت رانندگی
و احتمال بروز تصادف اثر منفی بگذارد. گرمای شدید همچنین به بخشهای داخلی خودرو، مانند روکش
اشبورد، یا وسایلی چون گوشی تلفن همراه آسیب وارد می کند.
سیستم پیش و پا افتاده
کولر خودرو یکی از سیستم پیش و پا افتاده در اتومبیل و در عین حال بسیار حیاتی است که قدر آن
را به وقت خرابی، به خوبی خواهیم دانست. برای آن که کمترین ریسک خرابی کولر را داشته و با
گرمای طاقت فرسای تابستان، دست به گریبان نشویم، بهتر است از سلامت تمامی قطعات آن
از جمله کمپرسور کولر خودرو یا دیگر قطعات چون اوپراتور، فن، شیر انبساط و…… اطمینان داشته باشیم.